3.3.2024
주일 대예배
“구원을 받은 자의 증거"
최명신 목사님
본문
1 크게 외치라 목소리를 아끼지 말라 네 목소리를 나팔 같이 높여 내 백성에게 그들의 허물을, 야곱의 집에 그들의 죄를 알리라. 2 그들이 날마다 나를 찾아 나의 길 알기를 즐거워함이 마치 공의를 행하여 그의 하나님의 규례를 저버리지 아니하는 나라 같아서 의로운 판단을 내게 구하며 하나님과 가까이 하기를 즐거워하는도다. (사 58:1-2)
서론
한국에 기독교가 들어와 큰 부흥을 일으키게 된 계기가 1900년도 초반에 있었다. 그때 두번의 큰 회개 운동이 한국에서 일어났다. 첫번째는 1903년에 원산에서 기도운동이 일어났다. 8월달에 선교사들과 많은 성도들이 모여 흑암에 붙잡힌 나라에 복음의 꽃이 피게 해주옵소서 하는 제목을 가지고 기도회를 열었다. 그때 강사로 로버트 하디 라는 선교사님이 왔다. 그분은 캐나다 토론토 대학의 의사 출신 이었다. 그 분이 강단에 올라서 말씀을 증거하는데 말씀 내내 울며 자신의 죄를 고백 했다. 흐르는 눈물을 주체 하지 못한체 자신의 죄를 고백했다. “나는 의사로 엘리트 의식을 가지고 조선 사람들을 대했다. 나는 한국 사람들을 볼때마다 교만함에 가득차 말씀을 전했다. 너무나 형편없어 보이는 가난한 백성들을 보며 백인으로 우월감을 가지고 사람들을 상대했다.” 하나님 앞에 고백하며 회개의 눈물을 흘렸다. 그 설교를 듣던 많은 사람들이 함께 눈물을 흘렸다. 거기에 참석했던 많은 선교사님들도 나도 그랬습니다 고백 하며 눈물로 동참했다. 그 집회 장소는 완전히 불덩이가 되었다. 이 기도회를 통해 전 지역에 부흥 운동이 일어나기 시작했다. 하나님께서는 그것으로 끝내지 아니하시고 1907년도에 평양 장대현교회 다시 부흥의 불을 붙이셨다. 그때 말씀을 증거했던 사람이 당시에 유명했던 길선주 장로님이다. 장로님께서 교인들 앞에서 말씀 증거 하다 말고 자기의 죄를 고백했다. 1년 전에 세상을 떠난 친구의 유품을 정리 하던 중 순간적으로 재물이 탐나 당시 $100 에 해당되는 돈을 훔쳤다 고백했다. 그렇게 인격이 훌륭했던 장로님이 눈물로 그러한 고백을 했던것이다. 성령께서 역사 하기 시작했다. 그분의 회개를 통해 온 교인들이 자신의 죄를 고백하기 시작했다. 나는 노름 하는 노름쟁이 입니다. 나는 아내를 학대 했습니다. 나는 간음을 했습니다. 나는 시기하고 질투하는 자 였습니다. 나는 도적질 했습니다. 이렇게 각자 가슴을 치며 자기의 죄들을 고백했다. 성령께서 강력하게 역사 하셨다. 너무나 애통해 어쩔줄 모르며 안타까운 심정으로 바닥을 딩굴렀다. 비통함에 땅바닥을 마구 치기도 했다. 이렇게 한사람도 빠지지 않은 모든 성도들 위에 성령이 강력하게 역사 했다. 마가다락방에 임한 역사가 동일하게 역사했다고 말한다. 한국 기독교가 거듭나는 놀라운 순간 이었다. 이 성령의 불길은 점점 더 불타오르기 시작해 전국에 모든 기독교인의 회개운동 으로 이어졌다. 가슴을 치며 죄를 고백하며 나아갔다. 하나님께서는 한국 땅을 그렇게 축복 하셨다. 참 놀라운 현상이다. 저는 이것을 보고 회개 라는것이 참으로 중요하구나 생각했다. 개인이든, 가정이든 교회든 회개 운동이 일어날때 그 가정이 살고, 교회가 살고 나라가 산다. 새롭고 놀라운 역사가 어디서 부터 시작되나. 회개에서 부터 시작된다. 거기서 성령이 강하게 역사 하는것을 발견 할수가 있다. 그러면 여기서 우리는 회개운동을 통해 하나님께서 어떻게 역사 하시고 이를 기뻐 하시는가를 보아야겠다.
본론
1. 회개의 기원 The origin of repentance
(1) 크게 외치라 Cry aloud
사 Isaiah 58:1, 53:6
마 Matthew 4:17
오늘 1절 말씀 보면, “크게 외치라 목소리를 아끼지 말라 네 목소리를 나팔 같이 높여 내 백성에게 그들의 허물을, 야곱의 집에 그들의 죄를 알리라.” 여기서 크게 외치라 목소리를 아끼지 말라 – 하나님께서 이사야 선지자 통해 말씀 하고 계신다. 왜 그런가. 하나님께서 약속 하신것, 죄에 대한 진노가 바뀌어 회개를 할수 있는 방법이 있음을 알리라 하는 말이다. 여호와께서 모두의 죄악을 그리스도에게 담당 시키겠다 하신 사실을 알려라 하는 말이다. 지난 시간에 57장 마지막에도 보았듯이 악인에는 평강이 없다 하셨다. 너희들은 항상 진노 가운데 고통받고 어려움 당하고 힘들게 살고 있지 않느냐, 그 문제를 해결할 방법이 있다, 그 방법을 가르쳐 줄테니 외치어라 하는 말씀이다. 그것에 대한 정확한 내용을 말씀하고 있다, “그들의 허물을, 야곱의 집에 그들의 죄를 알리라”. 죄를 알려라, 깨닫게 해라 하는 말씀이다. 대단히 중요한 말씀이다. 예수님께서 이 땅에 오셔서 제일 처음 하신 말씀이 마태복음 4:17에 “회개하라 천국이 가까이 왔느니라” 이었다.
(2) 회개의 기원 The origin of repentance
히 Hebrews 9:12, 8:1
사 Isaiah 1:18
그렇다면 우리가 회개라는것이 무엇인지 정확히 알고 넘어가야겠다. 회개는 헬라 말로 “메타노에오” 라고 한다. 이것은 “후에 깨닫는다” 하는 의미를 가지고 있다. 또 히브리말로는 “슈브” 라고 하는데 “돌아온다” 라는 의미를 가지고있다. 그러니까 회개는 깨닫고 삶의 방향을 바꾸어서 돌아온다 라는 의미가 있는것이다. 지금까지 살았던 방향을 바꿔서 완전히 삶을 변화 시키는, 방향전환을 시키는 것이 바로 회개이다 라는 말이다. 그러면 여기서 우리는 회개가 언제부터 정확히 시작 되었나 하는것을 점검 해야겠다. 우리가 회개를 정확하게 알수 있는것은 구약의 피제사 부터 찾아볼수 있다. 성경을 보게 되면 ‘내가 죄를 지었구나’ 하고 깨닫는 자는 제사장 앞에 짐승을 가져가 그의 앞에 자신의 모든 죄를 고백하는것이다. 그리고 짐승 위에 안수를 해서 그의 모든 죄를 전가 시키는것이다. 내 모든 죄를 안수를 해서 짐승에 집어 넣었으니 제사장은 그 짐승을 내를 내어 죽이고 남은것은 모두 불태워 버리는것이다. 그러면 내 죄가 용서함 받게 되며 완전히 없어지는것이다. 바로 이것이 회개이다. 우리가 가진 죄를 해결 하기 위해서는 이 방법 말고는 아무것도 없었다. 내 죄 하나 때문에 짐승의 귀한 생명을 희생 하는것이다. 그러니까 내 죄가 얼마나 무서운가 하는것을 다시한번 붙잡아야한다. 내가 죄 한번 졌는데 그것 때문에 짐승의 생명을 가져가야 하는것이다. 바로 이것이 회개의 의미이다. 그런데 중요한것은 이 희생 제물이 양이나 소가 아닌 예수 그리스도로 바뀌게 된것이다. 그래서 히 9:12 말씀 보면, “염소와 송아지의 피로 하지 아니하고 오직 자기의 피로 영원한 속죄를 이루사 단번에 성소에 들어가셨느니라” 라고 되어있다. 구약시대에는 짐승에게 모든 죄 전가 시켜서 죽이면 모든 문제 해결 되었는데 이제는 희생 제물이 없는 것이다. 오늘 말씀 보니 우리에게 필요한 희생제물이 하늘 성소에 가있다 라는 말이다. 놀라운 사건이다. 우리는 이제 희생제물 걱정 하지 않아도 되는 이유다. 히브리서 8:1 말씀 보면, “지금 우리가 하는 말의 요점은 이러한 대제사장이 우리에게 있다는 것이라 그는 하늘에서 지극히 크신 이의 보좌 우편에 앉으셨으니.” 우리에게 필요한것은 제사장이다. 그런데 이 제사장이 지금 없는것이다. 대제사장 되는 그리스도 께서 지금은 하늘의 보좌 옆에 앉아 계신다 하는 것이다. 그러니 우리에게는 속죄를 위한 완벽한 제물이자 제사장이 살아 계신것이다. 제물 되시는 예수님 앞에 모든것을 전가 시키고 또 제사장 되시는 예수님 앞에서 회개 하는것이다. 그래서 사 1:18 말씀 보면, “여호와께서 말씀하시되 오라 우리가 서로 변론하자 너희 죄가 주홍 같을찌라도 눈과 같이 희어질 것이 요 진홍 같이 붉을찌라도 양털 같이 되리라.” 라고 되어있다. 구약시대에 짐승을 가지고 제사장 앞에서 회개 함으로 깨끗하게 해결 된것을 나타낸다. 영원한 우리의 참제사장, 참희생제물 되신 그리스도께서 하늘에 계시어 모든것을 다 소화 하고 계신것이다. 지금도 하나님 보좌 우편에 계신 주님께서 우리의 죄문제 완벽하게 해결하고 계시다는 사실을 이야기 하는 것이다. 그럼 우리가 생각해 볼것이 회개에는 어떤 종류가 있는가 이다.
2. 회개의 종류 Types of repentance
(1) 구원에 이르는 회개 Repentance that leads to salvation
행 Acts 11:18, 2:38
회개에는 구원에 이르는 회개, 성화에 이르는 회개가 있는것을 볼수가 있다. 행 11:18 말씀 보면, 이방인 고네료가 복음을 듣고 회개하는 내용이 나온다. 이를 들은 사도들이 한 이야기가 18절에 기록 되었다, “그들이 이 말을 듣고 잠잠하여 하나님께 영광을 돌려 이르되 그러면 하나님께서 이방인에게도 생명 얻는 회개를 주셨도다 하니라.” 고넬료 집안에 베드로가 복음을 전했는데 엄청난 성령의 역사가 일어난 것이다. 베드로가 복음을 전했는데 고넬료 집에 모여있던 모든 식구가 그 말씀을 듣는 순간 깨달음을 얻은것이다. 아, 이제껏 내가 정말 잘못했구나 하는 회개가 나타나기 시작 하는것이다. 이 생명 얻는 회개를 하자마자 성령이 불처럼 내렸다. 온 집안이 한 사람도 빠짐없이 성령 충만 받은것을 볼수가 있다. 여러분도 이 시간에 성령충만 받으시기를 바란다. 중요한 내용이 행 2:38 에 나온다, “베드로가 이르되 너희가 회개하여 각각 예수 그리스도의 이름으로 세례를 받고 죄 사함을 받으라 그리하면 성령의 선물을 받으리니.” 여기서 은혜받는 순서가 나온다. 먼저 “회개하여” 여기서 부터 시작 되는것이다. 말씀을 듣고 하 내가 하나님 앞에 범죄 했구나, 잘못된 신앙생활 하며 살았구나 깨닫게 되는것이다. 각각 예수 그리스도의 이름으로 세례를 받았다고 나온다. 말씀을 깨닫는것은 아, 예수님이 바로 그리스도셨구나 하고 깨닫는 것이다. 예수 그리스도께서 사단문제, 지옥권세 완전히 깨뜨리고 저주를 완전히 꺾으셨구나 깨닫게 되는것이다. 예수님을 나의 주인으로 영접 하겠습니다, 그렇게 고백 하는 순간 죄사함을 받는 놀라운 역사가 일어나는것이다. 이때에 성령의 인치심, 성령이 불처럼 일어 그의 머리 위에 임하는것을 볼수가 있다. 그리하면 성령의 선물을 받으리니 라고 했다. 우리가 그리스도를 모실때 모든 흑암이 무너지고 제거되며 성령의 놀라운 역사가 그 안을 채운다. 그동안 나를 사로잡던 흑암이 무너지고 주의 성령께서 내 자리에 주인으로 들어오신다.
(2) 성화에 이르는 회개 Repentance that leads to sanctification
레 Leviticus 4:33
엡 Ephesians 1:4
고후 2 Corinthians 4:16
이뿐만 아니다, 또 성화에 이르는 회개 라는것이 있다. 이것이 대단히 중요한 부분이다. 지금 우리가 은혜 받는 도구가 뭔가 잘 붙잡아야겠다. 레위기 4:33 말씀 보면, “그 속죄제 제물의 머리에 안수하고 번제물을 잡는 곳에서 속죄제물로 잡을 것이요.” 라고 되어있다. 이것은 지금 속죄제 제사를 이야기 하는것이다. 레위기서를 보면 이스라엘 백성이 드렸던 다섯가지 제사제도가 나온다: 번제, 소제, 화목제, 속죄제, 속건제. 이 사람들이 드렸던 제사는 구원을 받기 위한 제사가 아니었다. 출애굽을 해 와서, 그러니까 어린양의 피로 구원받고 출애굽을 해온 이스라엘 백성들에게 행하라 하신 제사 제도가 이 다섯가지 인것이다. 너희들이 신앙생활 하며 살다가 혹시 이에 해당되는 죄를 범하게 되면 제물을 가져와 나한테 속죄의 제물을 드려라, 그러면 내가 그 죄를 용서해 주겠다 하는 말씀이다. 그러니까 사람들이 죄를 지을때마다 제물을 드리게 하신것은 날마다 성화를 위해, 점점 죄를 씻어가는 삶을 살도록 변경 하신것이다. 하나님께서 왜 이렇게 시키셨나. 인간의 창세기 3장, 6장, 11장에 각인되고 뿌리 내리어 체질이 된 것들을 제사를 통해 해결해 가며 점점 거룩한 삶을 살아가야된다 라는 의미로 주신것이다. 이것은 다른 나라 백성은 가지지 못한, 오직 이스라엘 백성들만 가졌던 특권이다. 다시 말씀드리면, 회개라는것은 하나님이 당신의 백성들에게만 주신 은혜이자 축복 이다. 엡 1:4 보면, “곧 창세 전에 그리스도 안에서 우리를 택하사 우리로 사랑 안에서 그 앞에 거룩하고 흠이 없게 하시려고.” 라고 말씀하고있다. 우리를 택하셔서 그냥 하나님 자녀 삼으신것이 아니라 그리스도의 사랑 안에 거룩하고 흠이 없게 하시려는것이 원래 하나님의 계획 이었다 라는 말이다. 구원 시켜놓고 성화 시키는것이 하나님의 계획 이셨다. 성화는 어떻게 하나? 바로 회개를 통해 이루어지는것이다. 사도바울은 고전 4:16에 이야기 한다, “그러므로 우리가 낙심하지 아니하노니 겉사람은 후패하나 우리의 속은 날로 새롭도다.” 다시 말해 정상적인 신앙생활은 시간이 갈수록 갈 2:20이 되어져 가는것이다 (“내가 그리스도와 함께 십자가에 못 박혔나니 그런즉 이제는 내가 산 것이 아니요 오직 내 안에 그리스도께서 사신 것이라 이제 내가 육체 가운데 사는 것은 나를 사랑하사 나를 위하여 자기 몸을 버리신 하나님의 아들을 믿는 믿음 안에서 사는 것이라”). 우리가 마지막으로 또 붙잡을것은 회개의 축복이 무엇인가 하는것이다.
3. 회개의 축복 The blessing of repentance
(1) 은혜받은 증거 The evidence of God's grace
사 Isaiah 58:2
행 Acts 2:37
히 Hebrews 12:7
요일 1 John 1:9
본문 2절 말씀, “그들이 날마다 나를 찾아 나의 길 알기를 즐거워함이 마치 공의를 행하여 그의 하나님의 규례를 저버리지 아니하는 나라 같아서 의로운 판단을 내게 구하며 하나님과 가까이 하기를 즐거워하는도다.” 여기서 “마치” 를 사용한것은 진짜가 아니라는 것을 말한다. 바리새인의 모습을 말한다. 그 사람들은 마치 기도도 하고 의롭고 거룩한것 처럼 보이나 사실은 가짜 라는 것이다. 이러한 사람들은 회개를 모른다. 제 개인적인 이야기를 잠깐 드리겠다. 제가 목회의 길로 들어가기 전에 교회를 다니면서도 회개 라는것을 몰랐다. 새벽기도를 가서 눈을 감고 기도를 하는데 눈 앞에 투명으로 된 내 몸이 보이는것이다. 마치 유리 처럼 투명한 내 몸이 보이는데 그 안에 온갖 더러운것들이 가득 찬 것이 보였다. 그것을 보고 순간 소름이 쫙 끼쳤다. 아마 내가 신앙이 어릴때 하나님이 너무 답답하셔서 보여주신것 같다. 목사님께 가서 이것의 의미에 대해 물어봤다. 하나님께서 죄를 회개하라 안에있는 실체를 보여주신것 같다 하셨다. 그 이야기를 듣고 얼마나 눈물로 회개를 했는지 모른다. 나는 가짜신자다 생각했다. 2주동안 죽어라 눈물로 회개했다. 후에 다시 기도하는데 이제는 깨끗하고 건강한 내 모습을 보여주셨다. 참다운 회개가 있어야 할 줄을 믿는다. 사도행전 2:37, “그들이 이 말을 듣고 마음에 찔려 베드로와 다른 사도들에게 물어 이르되 형제들아 우리가 어찌할꼬 하거늘.” 회개는 감정이나 생각으로 하는것이 아니라 마음에 찔리는 회개를 해야 한다. 이것을 보고 “회심” 마음에서 바뀌어 지는것을 말한다. 회개하며 마음이 찢어지는 체험을 했다는 것은 내가 거듭났다는 뜻이다. 하나님의 구원의 은혜가 나에게도 임했구나 하는 증거가 마음을 찢는 회개에서 나타난다. 우리는 야곱의 형 에서를 생각 해야겠다. 히브리서 12:17에 보면, “너희의 아는 바와 같이 저가 그 후에 축복을 기업으로 받으려고 눈물을 흘리며 구하되 버린 바가 되어 회개할 기회를 얻지 못하였느니라” 라고 되어있다. 에서가 장자권을 뺏기고 축복을 뺏긴뒤 아버지에게 이야기 하는것이다. 내가 팥죽 한그릇에 야곱에 속아서 장자권을 팔았습니다, 야곱에게 축복을 다 빼았겼습니다. 에서는 야곱에게 가서 눈물 흘리면서 축복좀 해달라고 갔다. 그런데 야곱은 안된다고 했다. 오늘 성경에서 말씀했듯이, 회개할 기회를 얻지 못한것이다. 눈물을 흘리며 아버지에게 찾아갔지만 미처 하나님께 까지는 가지 못했던 것이다. 회개할 기회가 없었던것이다. 무슨 말인가. 바로 구원과는 상관 없는 삶이다 하는 뜻이다. 요한일서 1:9에 보면, “만일 우리가 우리 죄를 자백하면 저는 미쁘시고 의로우사 우리 죄를 사하시며 모든 불의에서 우리를 깨끗케 하실 것이요.” 라고 되어있다. 회개가 무엇인가. 회개 라는것은 우리의 제사장 되시고 제물되신 예수님께서 우리 모든 문제 해결 하시고 부활 하셨다는 것을 믿는 고백이다. 참된 제사장, 부활 하셔서 지금도 살아계신 우리 주님을 바라보며 그에게 모든것을 고하는것이 바로 회개이다. 그때에 부활하신 주님께서 축복을 주시는것이다.
(2) 세가지 기억할 것 Three things to remember
최대의 사건(마16:16) The greatest incident (Matthew 16:16)
최대의 권세(막3:13-15) The greatest authority (Mark 3:13-15)
최고의 응답(엡1:18) The greatest answer (Ephesians 1:18)
우리는 세가지 언약을 기억해야겠다. 최대 사건을 우리가 붙잡아야겠다. 마태복음 16:16 붙잡아야겠다, “시몬 베드로가 대답하여 이르되 주는 그리스도시요 살아 계신 하나님의 아들이시니이다”. 사단과 죄와 하나님의 진노에서 해방 시킨 유일한 방법이 예수를 그리스도로 고백 하는것이다. 또 우리는 최대의 권세를 붙잡아야겠다. 마가복음 3:13-15, 우리를 부르신 이유이다, “또 산에 오르사 자기가 원하는 자들을 부르시니 나아온지라 14 이에 열둘을 세우셨으니 이는 자기와 함께 있게 하시고 또 보내사 전도도 하며 15 귀신을 내쫓는 권능도 가지게 하려 하심이러라.” 우리에게는 이미 전도 뿐만 아니라 귀신을 내어쫓는 권능도 가지고 있는줄 믿는다. 또 최고의 응답 누려야겠다. 엡 1:18, “너희 마음의 눈을 밝히사 그의 부르심의 소망이 무엇이며 성도 안에서 그 기업의 영광의 풍성함이 무엇이며.” 하나님의 예비하신 놀라운 축복과 그 안에 영광을 누려야겠다.
결론 Conclusion
행 Acts 3:19
말씀 맺겠다. 행 3:19 붙잡기를 바란다, “그러므로 너희가 회개하고 돌이켜 너희 죄 없이 함을 받으라 이같이 하면 새롭게 되는 날이 주 앞으로부터 이를 것이요.” 우리가 주님 앞에 진실되고 깨끗한 마음으로 회개 하게 되면 모든 은혜의 문을 열어주실줄 믿는다. 자녀된 신분과 권세를 누리는 놀라운 축복의 역사가 나타나게 될 줄을 믿는다. 한주간 이 축복의 성취속에 있기를 축원한다.
The Evidence of Those Who Are Saved (Isaiah 58:1-2)
Rev. Myung-Sin Choi
“1 Cry aloud, spare not; Lift up your voice like a trumpet; Tell My people their transgression, And the house of Jacob their sins. 2 Yet they seek Me daily, And delight to know My ways, As a nation that did righteousness, And did not forsake the ordinance of their God. They ask of Me the ordinances of justice; They take delight in approaching God.”
Introduction
The massive church growth and revivals took place in South Korea in 1903-1907 There were two great revivals in South Korea, the first one was in 1903 called the Wonsan revival movement. The South Koreans gathered together and started a prayer conference, and they were praying for the gospel to spread in South Korea. There was a missionary who gave a sermon in South Korea and this missionary was confessing of his sins before the congregation. As he was confessing of his sins, he was crying. The missionary confessed that he was a doctor and an elite but he suffered from an elitism syndrome and thought that he was better than everyone else. He confessed that he was better than the South Koreans and lived with an arrogant mindset. He started confessing before the South Koreans and repented to God. As the South Koreans heard this, they all started crying as well. Even other missionaries started confessing with him as well and crying. That place became so passionate and everyone was crying. This created a huge movement of revival in South Korea. Not only that but God continued to do the revival movement in 1907 in Pyongyang. There was an elder who gave a message before the people and he was also confessing of his sins. The elder said that he was organizing the will of his best friend who died and he became greedy of his friend’s inheritance of $100, and he stole it. This elder who was considered a renowned and well known man, committed this sin against his best friend. He was confessing of his sins and him confessing of his sins, it caused the Holy Spirit to work. Also other church members in the church also started confessing of his sins. The Holy Spirit worked tremendously because of this. The church members were all crying and pleading for God to forgive them. The Holy Spirit started working greatly among the church congregation. A church member who saw this, started saying that this is the same movement of the Holy Spirit that occurred in Mark’s Upper Room. This was when Christianity started spreading like fire in South Korea. So many people started confessing of their sins before God and started praying feverishly towards God. Because of this, God worked in South Korea. This is very important. When I saw this, I realized how important repentance is. Whether it is personal, family, or church repentance movement, you need to have repentance. This is the only way to save your family, church, and yourself. Everything starts with repentance. You can see great works arising through repentance. You can see the great working of the Holy Spirit through repentance. We can see how pleased God is when you repent before Him.
1. The Origin of Repentance
(1) Cry aloud
Verse 1 - Why is God saying this? God was showing the way to come out of His wrath. God will pour His wrath upon Jesus and for them to all return back to God. Isaiah 57:21 “'There is no peace, Says my God, 'for the wicked.' ” - There is a way to receive forgiveness of their sins, they just need to call upon God. If they do this, they will experience peace in God.
Matthew 4:17 “From that time Jesus began to preach and to say, 'Repent, for the kingdom of heaven is at hand.' ” - The first thing that Jesus did when He came to Earth was to tell people to repent for heaven is near. What does it mean to repent? It means to realize. Or it can also mean, “To turn back.” To repent means to realize our sins and to return back to God. You are realizing the life of your past and returning back to God. Where did repentance come from? We need to see them and know blood sacrifice first to understand repentance.
(2) The origin of repentance
In the Old Testament, they would bring an animal and sacrifice it to receive forgiveness of their sins. The priest would take the animal and sacrifice it after transferring your sins onto this animal. This would allow your sins to be forgiven after this ritual. This was the act and process of repentance. In order to receive forgiveness of our sins, this process had to take place. Because of your sins, these precious animals, animals with life, had to die. You show how scary and terrible your sin is. You committed one sin but an animal with life had to die on your behalf. This shows the meaning of repentance. What is important is that this animal sacrifice changed to Jesus Christ.
Hebrews 9:12, 8:1 “Not with the blood of goats and calves, but with His own blood He entered the Most Holy Place once for all, having obtained eternal redemption. 8:1 Now this is the main point of the things we are saying: We have such a High Priest, who is seated at the right hand of the throne of the Majesty in the heavens.” - In the Old Testament, they had to sacrifice an animal to receive forgiveness of your sins. But in the New Testament, they had no animal to sacrifice. There was a sacrifice being prepared for this and this sacrifice will come to Earth from the most holy place. This was tremendous. We didn’t have to worry about preparing an animal sacrifice.
Hebrews 8:1 - We need a priest to receive forgiveness of our sins but there was no priest. But Jesus Christ as the True Priest was sitting at the right side of the throne of God was there. This True and High Priest, Jesus Christ, was alive. When we repent and receive forgiveness of our sins, we need to stand before a priest.
Isaiah 1:18 “ 'Come now, and let us reason together,' Says the Lord, 'Though your sins are like scarlet, They shall be as white as snow; Though they are red like crimson, They shall be as wool.' ” - They would stand before a priest and receive forgiveness of their sins, and this allowed them to become clean and white as snow. Jesus Christ came to this world as the true and ultimate sacrifice and priest to forgive of our sins once and for all. He has made us white as snow. We are now able to repent before Jesus Christ. Then, what types of repentance are there?
2. Types of Repentance
(1) Repentance that leads to salvation
There are two types. The types are repentance towards salvation and repentance towards sanctification.
Acts 11:18, 2:38 “When they heard these things they became silent; and they glorified God, saying, 'Then God has also granted to the Gentiles repentance to life.' 2:38 Then Peter said to them, 'Repent, and let every one of you be baptized in the name of Jesus Christ for the remission of sins; and you shall receive the gift of the Holy Spirit.' ” - This was speaking about repentance of Gentiles. Peter shared the gospel to the house of Cornelius, a house of Gentiles and great works arose. When Peter shared the gospel to the house of Cornelius, they came to realize the gospel. They realized their sins and started repenting before God. Once they confessed and repented, life came upon the house of Cornelius. May the work of the Holy Spirit come upon your life.
Acts 2:38 - Once your repent, you are able to realize that you are a sinner and you have sinned. You are able to discover your state of sin and the need for Christ. Once you realize the word of God, you realize that Jesus is the Christ. You realize that Jesus has freed you from the power and bondage of Satan and hell. You are able to come to realize Jesus and accept Jesus into your heart. Lastly, what happens after this, you receive the gift of the Holy Spirit. When this happens, then you will receive the gift of the Holy Spirit. When we accept Jesus into our hearts and break down all darkness around our lives, then the great power of the Holy Spirit will come upon us. Then, all of the darkness that was captivating your life, it will all be broken. Your life will now be surrounded by the gift of the Holy Spirit.
(2) Repentance that leads to sanctification
This is very important. You need to understand the process of sanctification.
Leviticus 4:33 “Then he shall lay his hand on the head of the sin offering, and kill it as a sin offering at the place where they kill the burnt offering.” - It is speaking about sin offering. There are five types of offering. Burnt, peace, sin/guilt, grain, and trespass offering. In the Old Testament, they gave these five types of offerings. God was telling the Israelites that they have received salvation but they will continue to sin within their lives so God was commanding them to make these five offerings due to that. God gave them these five offerings so they can commit these five offerings in the wilderness to help sanctify themselves before God. God made them do this because of our Genesis 3, 6, and 11 nature; because of the original sin of mankind. Only the Israelites possessed these five offerings from God. This was a blessing that God had poured upon His children.
Ephesians 1:4 “Just as He chose us in Him before the foundation of the world, that we should be holy and without blame before Him in love.” - God had called us and sanctified us, and made us righteous once again through Him. He saved us and made us sanctified. How do we get sanctified? This happens through repentance.
2 Corinthians 4:16 “Therefore we do not lose heart. Even though our outward man is perishing, yet the inward man is being renewed day by day.” - Apostle Paul confessed this. In other words, the more we live our Christian walk of faith, we need to live towards the goal of Galatians 2:20 “I have been crucified with Christ; it is no longer I who live, but Christ lives in me; and the life which I now live in the flesh I live by faith in the Son of God, who loved me and gave Himself for me.”
3. The Blessing of Repentance
(1) The evidence of God's grace
Verse 2 - The Israelites were not walking in the way of God but they were faking it. They looked on the outside that they were living a good life of faith before God but they were faking it. They did not know what repentance was. I will give you a personal example. Before I entered my pastoral ministry, I didn’t know what repentance was. I went to early morning prayer one day and as I was praying, I had a vision of an image of myself. The image of myself was made out of crystal but inside of my body, it was filled with bugs, fifth, and rottenness. When I saw this, I was so shocked. Since my walk of faith was so young back then that God was probably frustrated with me. I went to my pastor back then and asked him. The pastor told me to confess of our sins and to repent before God. God was showing my true colors of what was inside of me and of my sins. After this, I started repenting before God and started crying. I was confessing how much of a fraud I was before God and was repenting. After some time, God showed an image of my body again and it appeared very clean and healthy. We need to have true repentance within our lives.
Acts 2:37 “When the people heard this, they were cut to the heart and said to Peter and the other apostles, 'Brothers, what shall we do?' ” - Repentance is not done with our emotions but we need to give our earnest heart before God. When we repent before God and it feels like our heart is ripping apart, then that means that true repentance is taking place and God is repairing you. This is how you know that you are truly saved.
We need to think about Esau in the Bible. Hebrews 12:7 “For you know that afterward, when he wanted to inherit the blessing, he was rejected, for he found no place for repentance, though he sought it diligently with tears.” - After Esau got his birthright stolen from him, he approached his father angrily. He knew that he was deceived by his brother, Jacob and was blaming Jacob for this. He was telling his father he felt wronged and stolen of after this. After this, Esau started praying before his father and begging his father to bless him but his father denied him. Esau lost his opportunity and had no place for repentance. Esau was crying and approached his father but he failed to go before God and repent. He lost his opportunity for repentance.
1 John 1:9 “If we confess our sins, He is faithful and just to forgive us our sins and to cleanse us from all unrighteousness.” - What is repentance? We are believing and confessing that Jesus Christ is our priest, sacrifice, and savior. If we come before Jesus and repent, then He will forgive our sins.
(2) Three things to remember
The greatest incident (Matthew 16:16 “Simon Peter answered and said, 'You are the Christ, the Son of the living God.' ”) - We need to confess that Jesus is the Christ. This is the greatest way and only way to come out from the bondage of Satan.
The greatest authority (Mark 3:13-15 “And He went up on the mountain and called to Him those He Himself wanted. And they came to Him. 14 Then He appointed twelve, that they might be with Him and that He might send them out to preach, 15 and to have power to heal sicknesses and to cast out demons.”) - Not only can we evangelize but we possess the power to cast out demons.
The greatest answer (Ephesians 1:18 “The eyes of your understanding being enlightened; that you may know what is the hope of His calling, what are the riches of the glory of His inheritance in the saints.”) - We need to enjoy the glory of God.
Conclusion
Hold onto Acts 3:19 “Repent therefore and be converted, that your sins may be blotted out, so that times of refreshing may come from the presence of the Lord.” - If we go before God with a sincere and pure heart of repentance, then God will open His door of grace to you. Then, God’s great blessings will come upon you. You possess great authority and status as a child of God.
Comments