한글 녹취 다운로드
야곱이 후손들을 축복한 믿음 (히11:21)
서론
제가 어떤 목사님이 기록한 글을 읽었다. 내용이 너무나 재미있어서 여러분들에게 소개하려고 한다. 그런데 의미가 있다. 한 시골에 있던 나이든 부자 한 명이 예수님을 영접했다. 예수님을 영접한 이 사람에게 문제가 생겼다. 천국에 가는데 자기 재산을 갖고 갈 수 없다는 이야기를 듣고 굉장히 섭섭했다. 그래서 늘 섭섭한 가운데서 하루는 꿈을 꾸었다. 자신이 하나님께 꿈속에서 기도를 했다. “하나님 내 재산을 천국에 갖고 갈 수 있게 해주세요.” 계속 기도하니까 천사가 나타났다. “안된다.” 그래도 이 사람은 실망하지 않고 계속 기도하면서 졸랐다. 그 기도 속에 천사가 다시 나타났다. “네가 하도 졸라서 내가 허락하겠는데 여행 가방 한 개만 갖고와라.” 그래서 이 사람은 큰 가방을 준비를 했다. 그 가방에다가 순금덩어리를 가득 채웠다. 그런데 꿈 속에서 그 사람이 천국 문 앞에 금덩어리를 들고 도착했다. 베드로가 가로막았다. “가방은 갖고 들어가지 못합니다.” 그래서 이 사람이 기가 막혀서 내가 이렇게 되서 허락을 받았습니다 하고 자초지종을 이야기했다. 그랬더니 베드로가 들어가서 확인하고 다시 나왔다. “확인 했습니다. 그런데 짐 검사를 해야겠습니다” 하고 이야기했다. 베드로가 가방 문을 열어보더니 기가막힌 표정을 지으면서 이야기했다. “아니 이 길바닥에 깔려있는 도보블럭을 왜 이렇게 무겁게 끌고왔어요?” 참 웃지 못할 이야기이다. 아마 이 꿈이 사실이었다면 하니님은 부자에게 큰 깨달음을 주었을 것이다. 그 꿈을 통해서 믿음이 크게 성장되는 기회가 되었을 것이다. 하나님께서는 그런 식으로 양육시켜 나가시는 것을 볼 수 있다.
1. 야곱이 드린 장자권 기도
1) 요셉의 아들들에게 기도
히 11:21 믿음으로 야곱은 죽을 때에 요셉의 각 아들에게 축복하고--
여기서 믿음으로 요셉의 아들들에게 기도했다고 나온다. 야곱의 생애동안 기록할 것이 많음에도 성경에서는 딱 요셉의 아들에게 기도했다고 나온다. 그러면 이것이 무엇이 그렇게 중요하길래 이 한 절만 딱 이야기했는다. 이 기도한 내용은 창 48장 20절에 기록되어있다. 요셉이 에브라임과 므낫세에게 기도한 내용이 나온다. 그런데 우리가 주의해야할 부분은 에브라임을 므낫세보다 앞세웠더라 하는 내용이다.
창 48:20 그 날에 그들에게 축복하여 이르되 이스라엘이 너로 말미암아 축복하기를 하나님이 네게 에브라임 같고 므낫세 같게 하시리라 하며 에브라임을 므낫세보다 앞세웠더라
에브라임은 동생이고 므낫세는 형인데 형이 아닌 동생을 앞세웠다고 이야기하고 있다. 이 사건이 어떻게 되냐면 야곱이 주님 만날 때가 되서 요셉을 불러서 네 아들 둘을 데리고 와라 내가 그들을 축복하겠다하고 불렀다. 그 때 요셉은 자기 아들 에브라임과 므낫세를 데리고 가는데 아버지 오른손에 므낫세를 세우고 아버지 왼손에 에브라임을 세워서 안수기도 받도록 준비해서 갔다. 그런데 야곱이 기도할 때 손을 반대로 어긋나게 해서 에브라임을 오른손에 기도받도록 기도한다. 그 모습을 본 요셉이 “아버지 지금 잘못되었습니다. 장자 므낫세는 이 쪽에 있습니다” 하고 이야기했다. 그 때 이 소리를 들었던 야곱이 19절 말씀에 말했다.
창 48:19그의 아버지가 허락하지 아니하며 이르되 나도 안다 내 아들아 나도 안다 그도 한 족속이 되며 그도 크게 되려니와 그의 아우가 그보다 큰 자가 되고 그의 자손이 여러 민족을 이루리라 하고
그러니까 야곱이 이야기하는 것은 바로 이렇게 기도하는 것이 하나님의 뜻이니라 하고 알려주는 것이다. 이것을 보면 놀라운 사실을 발견할 수 있다. 아버지 이삭은 눈이 어두워서 볼 수 없을 때 냄새로서 야곱과 에서를 판단했다. 그래서 야곱이 에서의 옷을 입고가서 성공을 했다. 냄새로 맡고 하다가 결국은 실패하신 것이다. 그런데 오늘 야곱을 보게되면 역시 아버지와 똑같이 눈이 어두웠다. 그런데도 불구하고 영적 분별력을 갖고 크로스를 해서 동생되는 에브라임에게 오른손은 얹고 기도했다. 하나님께서는 이것을 기뻐하신 것이다. 그래서 말씀하기를 믿음으로 야곱은 죽을 때에 요셉의 각 아들들에게 축복했다고 말한다. 하나님께서 기뻐하시는 뜻대로 기도를 했다는 것이다. 그러면 우리가 야곱의 삶을 점검해볼 필요가 있다.
2) 야곱의 믿음의 업적
야곱의 일생을 조사해보면 세상적으로 자랑할 만한 업적이 별로 없다. 아버지 이삭은 모리아 산에 가서 제단에 올라갔다온 경험이라도 있지만 야곱은 그런 것이 전혀 없다. 그런데 야곱이 갖고있는 딱 한가지는 언약만은 확실히 잡았다는 것이다. 이것은 우리에게 중요한 의미를 주고있다. 우리가 신앙생활하면서 알아야할 가장 위대한 지식은 하나님의 뜻을 아는 것이다, 우리가 살아가면서 가장 남겨야할 위대한 업적은 바로 하나님의 뜻을 성취하는 것이다. 그것을 우리가 창 28:15 말씀에서 확인해볼 수 있다. 이것은 야곱이 에서에게서 도망가면서 벧엘에서 피곤해서 지쳐서 돌맹이를 베고 잠을 자고 있었다. 꿈에 보니까 하나님이 나타나셔서 야곱에게 말씀하셨다. 그 때 중요한 말씀이 나타난다.
창 28:15 내가 너와 함께 있어 네가 어디로 가든지 너를 지키며 너를 이끌어 이 땅으로 돌아오게 할지라 내가 네게 허락한것을 다 이루기까지 너를 떠나지 아니하리라 하신지라
하나님께서 야곱에게 약속하신 것이 내가 너에게 허락한 것을 다 이루기까지 너와 함께하겠다고 하셨다. 그러니까 야곱이 죽기 전까지 반드시 하나님의 뜻을 야곱을 통해서 이루시겠다는 것이다. 그런데 오늘 말씀에 믿음으로 야곱은 죽을 때 요셉의 각 아들들에게 축복했다고 나온다. 마지막으로 야곱이 하나님의 뜻을 이루는 것이다. 이것은 무엇인가. 요셉에게 장자의 축복을 허락해준 것이다. 이 장자의 축복이라는 것은 두 배의 축복을 나타낸다. 요셉에게 장자의 축복을 주는데 이 축복이 두 아들을 열 두 족속으로 만드는 축복이다.
창 48:5 내가 애굽으로 와서 네게 이르기 전에 애굽에서 네가 낳은 두 아들 에브라임과 므낫세는 내 것이라 르우벤과 시므온처럼 내 것이 될 것이요
요셉을 축복하는데 장자의 두 배의 축복을 주는데 에브라임과 므낫세가 마치 야곱이 난 친 자식처럼, 르우벤 처럼, 시므온 처럼 내 아들처럼 족속이 될 것이라는 것을 선포하는 것이다. 이것을 통해서 이스라엘의 열 두 족속이 시작된다. 이 열 두 족속이 나중에는 이스라엘이라는 국가의 기초가 된다. 야곱이 한 일을 별로 없다. 아들을 많이 나아서 열 두 족속을 만든 것 외에 별로 한 게 없는 것 같다. 그러나 우리는 항상 이스라엘이라 하고 야곱을 이야기하고 추앙한다. 하나님께서는 우리에게 대단한 업적을 결코 요구하지 않으신다. 하나님께서는 무엇을 원하시는가. 언약 안에서 하나님이 기뻐하시는 일을 이루는 것을 가장 기뻐하신다. 그러면 언약 안에서 뜻을 이루는 것이 얼마나 중요한가. 그렇기 때문에 하나님께서는 언약 안에 있는 자에게 말할 수 없는 축복을 주신다.
2. 언약 안에 있는 자의 축복
1) 야곱의 지팡이
히 11:21 --그 지팡이 머리에 의지하여 경배하였으며
지팡이에 머리를 의지했다는 것은 지팡이를 의자할 수 밖에 없는 위치에 있다는 것이다. 이것이 얍복강 사건부터 시작되었다. 창 32장에 얍복강에 있을 때 어떤 사람이 나타나서 싸운다. 그 때 환도뼈를 친다. 그 때 뼈가 빠져나와 그 때서부터 절었다.
창 32:24-25 야곱은 홀로 남았더니 어떤 사람이 날이 새도록 야곱과 씨름하다가 25 자기가 야곱을 이기지 못함을 보고 그가 야곱의 허벅지 관절을 치매 야곱의 허벅지 관절이 그 사람과 씨름할 때에 어긋났더라
그 이후서부터는 야곱은 평생을 절면서 지팡이를 의지하면서 산다. 그러면 하나님께서 왜 야곱의 관절뼈를 치셨는가. 하나님께서 야곱의 힘을 무너뜨리신 것이다. 야곱은 그동안 어떻게 살았는가. 자신만을 위해서 모든 힘을 사용했던 것이다. 야곱은 거짓말하고 속이고 자기 욕심을 채우기 위해서 힘써 달려왔던 사람이다. 오직 자기 유익을 위해서 계속 달려왔다. 형이 피눈물을 흘리면서 원통해했지만 보지도 않고 자기 이익을 위해서 살아왔던 사람이었다. 그런데 중요한 것은 그는 언약을 붙잡고 언약 안에 있었던 사람이었다. 하나님께서는 그를 세워나가시기 시작하신다. 자기 욕심에 따라 살아가고 있지만 하나님께서는 끝까지 포기하지 않으시고 하나하나씩 고쳐나가셨다. 마침내 얍복강에서 뼈를 쳐서 뼈를 빠지게 만들어놓고 하나님께서는 다시 가르쳐주시는 것이다. 야곱은 나중에 숨을 거두기 전에 요셉의 아들을 보면서 참 느끼는게 많은 것이다. 요셉은 내가 일찍부터 잃어버려서 손도대지 못하고 키우지도 못했는데 하나님께서 요셉을 키우셔서 국무총리까지 되게 하시고 그 아들들도 이렇게 장성케 하셨구나 하면서 무릎꿇게 되는 것이다. 내가 열심히해서 한 것이 아니라 하나님께서 하셨구나. 그 두 손주를 보면서 하나님께 감사를 드린 것이다. 지팡이를 의지하면서 내가 이것 때문에 여태까지 살았구나, 하나님을 의지하는 것이 가장 축복의 비결이다 했다. 축복을 끝내고 하나님께 엎드려 경배드리고 나중에 죽게된다. 우리 인생이 그렇다. 사도바울은 이야기했다.
고전 15:10 그러나 내가 나 된 것은 하나님의 은혜로 된 것이니--
정말 우리가 지금까지 우리가 된 것은 하나님의 은혜이지 내 힘으로 된게 하나도 없다. 지금까지 인생 걸어온 것을 생각해보시라. 하나님께서 일일히 손을 대시고 지금까지 인도해오셨다. 저도 과거를 생각해보면 하나님께서 이렇게까지 나를 인도하셨다는 것을 감사하지 않을 수 없다. 모든 것이 하나님의 은혜였구나. 이것이 바로 우리에게 주신 하나님의 놀라우신 은혜의 축복이다.
2) 보좌의 축복
언약있는 자의 두번째 축복은 보좌의 축복이다. 보좌의 축복은 야곱을 통해서 본다면 얍복강에서 생긴 일을 자세히 보면 알 수 있다. 얍복강에서 자기 가족들을 다 앞서 보내고 야곱 혼자서 에서가 무서워서 벌벌 떨고 서있었다. 에서에게 맞아 죽을 것을 생각하면서 벌벌 떨고 있는데 왠 사람이 와서 싸움을 걸었다. 죽이려고 달려드니까 야곱은 죽을 힘을 다해서 싸웠다. 죽지 않으려고 싸우니까 얼마나 결렬하게 싸웠겠는가. 환도뼈가 빠졌음에도 죽지 않으려고 아픈 몸을 끌고 그냥 싸운 것이다. 생명건 싸움을 한 것이다. 그런데 다행히 싸움에서 야곱이 이겼다. 이겼을 때 이 사람이 내가 이제 가겠다 하고 이야기한다. 야곱이 어떤 믿음이 생겼는지 몰라도 나를 축복해주고 가달라고 이야기한다. 그럴 때 네 이름이 뭐냐 하고 묻는다. 내가 야곱입니다 하고 이야기한다.
창 32:28 그가 이르되 네 이름을 다시는 야곱이라 부를 것이 아니요 이스라엘이라 부를 것이니 이는 네가 하나님과 및 사람들과 겨루어 이겼음이니라
축복해달라고 이야기하니까 네가 하나님과 싸워서 이겼다고 이야기한다. 그 때 야곱이 얼마나 놀랐겠는가. “내가 하나님을 이겼어?”하는 것이다. 하나님께서 그에게 자신감을 심어주는 것이다. 너는 에서 앞에서도 결코 죽지 않을 것이다 하는 확신을 심어주신 것이다. 참 놀라운 사건이다. 거기에 나타난 분이 많은 신학자들이 이야기하기를 성자 하나님께서 나타난 것이라고 해석하고 있다. 그 성자 하나님께서 야곱을 위해서 찾아오셔서 회복을 시키기위해서 일부러 져주셨다는 것이다. 그리스도의 십자가를 나타내는 것이다. 그리스도는 우리를 위해서 져주신 분이다. 우리를 위해서 대신 죽으신 분이다. 홀로 남아서 죽음의 공포 속에 빠졌던 야곱을 찾아오신 것 처럼 우리를 찾아오신 분이 그리스도이다. 야곱은 거짓과 정욕의 죄 속에서 정말 자기만을 위해서 살았던 죄인이었다. 그런데 그가 언약 속으로 들어오는 순간에 모든 죄가 은혜의 열매로 변해버린 것이다. 사단의 권세에서 벌벌 떨고있는 우리에게 십자가를 통해서 자신감을 주신 것이다. 너는 야곱이다가 아니라 너는 하나님의 자녀다 하고 자신감을 주신 것이다. 너는 자녀된 신분과 권세를 누려라, 그러면 이기게 될 것이다 하고 확신을 주신 것이다. 그렇기 때문에 언약 속에 있었던 야곱이 하늘 보좌를 누린 것 처럼, 그리스도께서 나타나심을 누린 것 처럼 우리에게도 보좌의 축복이 이미 임했다. 야곱에게 나타난 주님께서 지금 우리 속에 계신 줄로 믿는다. 그러면 붙잡아야겠다. 이제부터는 내 인생을 편집하는 시간을 가져야겠다.
3. 어떻게 누리는자
1) 시공간을 초월하는 능력
어떻게 하는가. 믿음의 조상들처럼 절대 언약을 붙잡아야한다. 우리가 오늘 말씀에서 본 것처럼 절대 언약의 붙잡는게 가장 큰 축복이요 응답이다. 절대 언약을 붙잡으면 보좌의 축복이 누려지게 되어있다. 창세기 32:1-2 말씀을 보게되면 라반의 집에서 가나안에 들어올 때의 모습이 나타난다.
창 32:1-2 야곱이 길을 가는데 하나님의 사자들이 그를 만난지라 2 야곱이 그들을 볼 때에 이르기를 이는 하나님의 군대라 하고 그 땅 이름을 마하나임이라 하였더라
야곱은 가나안 땅에 가는데 자기 혼자 가는 줄 알았다. 영적인 눈을 뜨고 보니까 하나님의 군대가 몰려가는 것을 보았다. 여러분 주위에는 하늘 군대가 있는 줄로 믿는다. 이것이 보좌의 축복이다. 이것을 어떻게 누리는가. 기도를 통해서 누릴 수 있다. 보좌의 축복을 받은 우리에게는 기도를 통해서 하늘 군대가 움직인다. 믿으시기 바란다. 야곱은 어떤가. 그 무서워 벌벌 떨던 야곱이 에서를 만났다.
창 33:4 에서가 달려와서 그를 맞이하여 안고 목을 어긋맞추어 그와 입맞추고 서로 우니라
상상하지 못할 일이 생긴 것이다. 분명한 것은 조금 전에 자기를 죽이기 위해서 4백명의 군사를 데리고 칼을 들고 쫓아왔었다. 하나님께서 역사하시니까 그가 그냥 형제로 보여서 어긋맞추고 우는 모습으로 바뀌어진 것이다. 이 기도를 통해서 시공간을 초월하는 놀라운 역사가 반드시 일어날 줄로 믿는다. 도무지 상상할 수 없는 일이 기도를 통해서 나타나게 될 줄로 믿는다. 그렇게 되면 하나님께서 우리에게 생명의 빛을 발할 수 있는 문을 열어주신다. 237 나라를 살릴 수 있는 길이 열리기 시작한다.
2) 237 나라의 축복
여기서 잡아야할 것이 있다. 우리가 성경을 보게되면 항상 아브라함의 하나님, 이삭의 하나님, 야곱의 하나님이라고 이야기한다. 이것을 잘못하게 되면 ‘믿음이 좋은 분들’ 하고 이야기한다. 이 말씀은 그 말씀을 하는 것이 아니다. 믿음이 대단했던 사람이라는 것을 이야기하는 것이 아니다. 우리가 지금 보고있습니다만 아브라함이나 이삭이나 야곱이나 아주 부족했던 사람들이다. 그 부족한 사람이었음에도 불구하고 하나님께서는 언약 성취를 위해서 그들을 변화시켜나가시는 위대한 하나님이시라는 것을 말하는 것이다. 무엇을 이야기하는가. 우리가 아무리 연약하고 부족해도 아무 상관 없다는 것이다. 우리가 언약 안에만 있으면 하나님께서 나를 인도하시고 지켜주시고 쓰시는 방향으로 나아간다. 그러면 어떤 방향으로 나아가는가. 아브라함과 이삭과 야곱을 택하신 이유가 무엇인지 보아야겠다.
창 12:3 -- 땅의 모든 족속이 너로 말미암아 복을 얻을 것이라 하신지라
여기서 모든 족속이 너로 말미암아 할 때 너는 아브라함을 이야기한다. 하나님 계획을 말씀하시는 것이다. 하나님께서는 아브라함과 그 자손을 사용하셔서 모든 족속을 살리는 것이 계획이라는 것이다. 이스라엘 백성을 택한 것도 모든 족속을 살리기 위해서 택하셨던 것이다. 언약을 성취하기 위해서 계속 이스라엘 백성들에게 여러가지 일들이 생겼던 것이다. 모든 족속을 살리는 것은 지금도 똑같다. 그래서 말씀하셨다.
행 1:8 오직 성령이 너희에게 임하시면 너희가 권능을 받고 예루살렘과 온 유대와 사마리아와 땅 끝까지 이르러 내 증인이 되리라 하시니라
여러분들을 사용하셔서 237 나라를 살리겠다고 언약을 주신 것이다. 여러분들이 이 안에 있게되면 보좌의 축복, 시공간을 초월하는 축복이 나타날 줄로 믿는다. 응답받는 여러분 되시기 바란다.
결론
빌 1:6 너희 안에서 착한 일을 시작하신 이가 그리스도 예수의 날까지 이루실 줄을 우리는 확신하노라
세계복음화를 위해서 여러분들을 부르셨다. 반드시 여러분들을 사용하셔서 분명히 이루어가실 줄로 믿는다. 그를 위해서 여러분들을 하나님께서 분명히 성장시켜 나가실 것이다. 여러가지 문제, 공포 속에 빠져있는가. 주님께서 해결해주실 것이다. 여러분들을 향하신 하나님의 계획을 반드시 이루어나가실 줄로 믿는다. 응답받는 여러분 되시기 바란다.
Jacob's Faith By Which He Blessed His Children (Hebrews 11:21)
Rev. Myung-sin Choi
“By faith Jacob, when he was dying, blessed each of the sons of Joseph, and worshiped, leaning on the top of his staff.”
Introduction
I read a writing that was written by a pastor. The content of this writing was interesting so I wanted to share it with you. This pastor met an elderly man who was a wealthy man who was living in the countryside who accepted Christ. After he accepted Christ, there was a problem that arose. After he heard that he couldn’t take all of his wealth and possessions with him when he died and when he went to heaven, he became so sad. But one day, he had a dream and in his dream, he prayed to God. He prayed to God, “Please let me take my wealth with me to heaven.” When he kept praying this prayer, God sent him an angel who answered him, “No, you cannot.” Even though he got this answer from God, he kept praying and insisting to God, asking if he can take his wealth with him. Since he kept praying this prayer to God, the angel told the man in his dream, “I will let you bring one suitcase with you when you go to heaven.” So this wealthy man prepared this one bag and he put one big piece of gold in that bag. He took this bag of gold to the front doors of heaven and when he reached the doors, Peter blocked him and said that he couldn’t go to heaven with that bag. The wealthy man told Peter that he got permission from God already that he was able to bring this bag. Peter said that he had to verify first so he checked inside heaven and told the wealthy man that he needed to check the bag before he could enter. When Peter saw this wealthy man’s bag, Peter was taken aback and asked the old man, “Why did you bring this heavy sidewalk block to heaven?” This is a pretty laugh stocking moment. I am sure this wealthy man had a great realization from God if this was a real story. I am sure through this dream, this wealthy man was able to grow within his walk of faith. God will allow people to grow in their faith though events like this. Today’s Biblical passage is very important.
1. Jacob's Birthright Prayer
1) Prayers for Joseph's sons
Verse 21 - Through faith, Jacob prayed for his grandsons. There were many times when the Bible could’ve recorded Jacob’s doings but instead it only recorded that Jacob blessed and prayed for his grandsons. Why was this so important that the Bible needed to record this?
The importance of this was recorded in Genesis 48:20, 17-19 “20 So he blessed them that day, saying, 'By you Israel will bless,' saying, May God make you as Ephraim and as Manasseh!’ And thus he set Ephraim before Manasseh. 17 Now when Joseph saw that his father laid his right hand on the head of Ephraim, it displeased him; so he took hold of his father’s hand to remove it from Ephraim’s head to Manasseh’s head. 18 And Joseph said to his father, 'Not so, my father, for this one is the firstborn; put your right hand on his head.' 19 But his father refused and said, 'I know, my son, I know. He also shall become a people, and he also shall be great; but truly his younger brother shall be greater than he, and his descendants shall become a multitude of nations.’ ” - This was the event when Joseph blessed his two sons, Ephraim and Manasseh. What we need to see here is that Jacob prayed and blessed Ephraim before Manasseh. Ephraim was the younger brother but Jacob put Ephraim before his older brother, Manasseh. What happened was when it was time for Jacob to pass away, Jacob ordered Joseph to bring his two sons before him so that he could bless him. So Joseph bought his two sons before Jacob to be blessed and prayed for but when Jacob prayed for and blessed his grandsons, he put his right hand on Ephraim and his left hand on Manasseh. What this means is that he made sure to place his right hand on Ephraim and allowed the blessings of his right hand to come upon him.
When Joseph saw this, he told his father that Jacob placed his hands wrong. But when Jacob heard this, he replied that he knew what he was doing in Genesis 48:19. At that time when Jacob heard Joseph’s comment, he told Joseph that he knew what he was doing. How Jacob was praying was all part of God’s plan. This is very interesting. When Isaac was old in his age and couldn’t see, he distinguished his sons by their smell. That is why Jacob wore his brother’s clothes and went to his father. When Isaac smelled Jacob, he thought he was blessing Esau not Jacob. Also for Jacob, he was old in age and couldn’t see very well but he made the spiritual distinction and placed his right hand on Ephraim, and prayed for them. This was what made God happy. That is why it was said that when Jacob was old in his age, he blessed his grandchildren. He prayed according to God’s will. If this is so, we need to look at Jacob’s life.
2) The achievements of Jacob's faith
Was Jacob’s faith always great? If you look at Jacob’s life, he truly never made a lifetaking or amazing act of faith. We know his father, Isaac, had the great experience of climbing the mountain with his father, Abraham, and almost became sacrificed before God but Jacob never had these kinds of experiences in his life. But the one thing that Jacob did possess was that he made sure to hold onto the covenant of God firmly and accurately. This has an important meaning. When we live our walk of faith, what we need to know the most and accurately is God’s will. When we live our lives, what we need to leave behind is fulfilling God’s will.
We can confirm in Genesis 28:15 “Behold, I am with you and will keep you wherever you go, and will bring you back to this land; for I will not leave you until I have done what I have spoken to you.” - When Jacob was running away from his brother, Esau, he rested on a rock and fell asleep. When he woke up in the morning, he had a dream where God appeared before him and spoke to him. There was an important message here in Genesis 28:15. From here, what God promised Jacob was that He would allow him to fulfill what God promised him. Before Jacob died, God made sure to fulfill His promise with Jacob. From today’s Biblical passage, with faith, Jacob blessed and prayed onto Joseph’s sons. This was showing Jacob fulfilling God’s will. This means that God allowed Jacob to pray and give the blessing of the firstborn. The blessing of the firstborn is double the blessing, blessing of twofold. God granted Jacob the blessing to bless Joseph’s sons to give them the blessing of the 12 tribes of Israel.
Genesis 48:5 “And now your two sons, Ephraim and Manasseh, who were born to you in the land of Egypt before I came to you in Egypt, are mine; as Reuben and Simeon, they shall be mine.” - When Jacob was blessing Joseph’s sons, the twofold blessings, God allowed Jacob to bless Ephraim and Manasseh as if they were his own sons. Through this, this allowed the start of the 12 tribes of Israel. The 12 tribes of Israel later on became the nation of Israel. What Jacob did was really nothing but what he did was bear many sons and start the foundation of the 12 tribes of Israel. But we always refer to Jacob as a great father of faith in the Bible but we need to hold onto something important here. God doesn’t expect great things from us. What God wants from us is to stay inside His covenant and do what makes Him happy. That is why staying in the covenant of God is so important. That is why God gives great blessings to those who stay inside His covenant.
2. Blessings of Those in the Covenant
1) Jacob's staff
We can discover this through today’s Biblical passage. In verse 21 it says that Jacob worshipped before God while leaning on his staff. This means that he was old in his age and in a poor physical state where he had to lean on his staff. When did this happen? This all happened at the Jabbok River.
Genesis 32:24-25 “Then Jacob was left alone; and a Man wrestled with him until the breaking of day. 25 Now when He saw that He did not prevail against him, He touched the socket of his hip; and the socket of Jacob’s hip was out of joint as He wrestled with him.” - When Jacob was alone in the Jabbok River, he was wrestling with God. At that time, God dislocated one of Jacob’s hips and this caused Jacob to have a weakened hip. This caused Jacob to rely on a staff for the rest of his life. Why did God strike Jacob’s hip joint? God was breaking down Jacob’s power and humbling him. How did Jacob live? He lived for himself and for his own good. He lived a life of lies and lived his life only to build up his own power as well as did everything with his own power. It was to the point where Jacob was willing to overstep his own brother to gain power but in the midst of all of this, he was inside the covenant and he was a person of the covenant. God started raising up Jacob. Jacob was trying to live with his own power but God was guiding each step of Jacob and fixed him along the way. God striked Jacob’s hip and humbled him. Later on before Jacob died, when he looked at his grandchildren, he had a lot of thoughts. He lost Joseph at a young age but God raised Joseph and allowed Joseph to raise his sons well and Jacob was so thankful to God for that. It was not by his own power but it was all God who allowed this to happen and it was all part of His great grace. When Jacob looked at his grandsons, he gave thanksgiving to God. He relied on his staff and realized that he lived a pitiful life before God humbled him. He also realized that he had no choice but to rely on God alone. After he blessed his grandsons, he worshipped God and later on passed away. This also shows our life.
Apostle Paul spoke in 1 Corinthians 15:10 "But by the grace of God I am what I am, and His grace toward me was not in vain; but I labored more abundantly than they all, yet not I, but the grace of God which was with me." - The fact that we are here at this point, it was all part of God’s great grace and nothing by our own doing. Examine and look at your life until now. God has placed His hands onto you and guided you this far. When I looked at my past, I realized that God has guided my life until now and when I realize that, I have no choice but to give thanksgiving. Everything was part of God’s grace. This is the blessing of God’s grace.
2) The blessings of the Throne
The blessing of the throne can be seen in Jacob’s life at the Jabbok River. At the Jabbok River, he stood by himself and was trembling in fear of Esau. When he was thinking about Esau, he was trembling in fear but at that time, someone came before him and started wrestling with him. When he was being wrestled, he was doing everything in his own power not to die. In order to not to die, he was fighting for his life to the point where his hip become dislocated. He staked his entire life during that wrestling battle. But thankfully, Jacob won that wrestling battle. When he won, this “person”, this “being” that he was wrestling with, told him that he will go since he lost. I am not sure what kind of faith Jacob received from this experience but Jacob said that he will not leave until this person blessed him. The person asked what Jacob’s name was and Jacob said that his name was Jacob.
At that time, this “being” said in Genesis 32:28 "And He said, 'Your name shall no longer be called Jacob, but Israel; for you have struggled with God and with men, and have prevailed.' " - When Jacob asked what his name was, he realized that he was fighting with God. At that time, imagine how shocked Jacob was and the fact that he won against God. God gave Jacob the confidence that he will not die in the hands of Esau. This was a very astounding event. The being who appeared before Jacob was the presence of God, the Son of God. In order to revive Jacob, the Son of God came before Jacob. This was showing the image of the cross. Jesus Christ is someone who will lose for us. For us, Jesus Christ died. Just like how Jesus Christ appeared before Jacob when he felt and became powerless, the person who will come before us and seek after us, is Jesus Christ. Jacob was in the midst of his own selfishness and sin but the moment he entered inside the covenant, all of his sins changed into fruits. We, who are trembling in fear before Satan, through the cross Jesus Christ, He gave us confidence and power. That is why God gave us the confidence that we are no longer Jacob but Israel. Enjoy your identity and status as a child of God, this is what Jesus Christ was reminding us. Jacob who was in the midst of the covenant and Jesus Christ appeared before him. We must also enjoy our identity and status of the heavenly throne. This Jesus Christ is inside of us now. If that is so, we must hold onto this. We need to make the time to edit our lives. How can we do this? Just like the forefathers of faith, we must we hold onto the covenant of God. Through today’s message, we can see that great blessings and answers come to those who hold onto the covenant. When you hold onto the covenant, then blessings and the blessing of the royal throne will absolutely come to you no matter what.
3. Those who Enjoy the Blessing
1) The power to transcend time and space
Genesis 32:1-2 “So Jacob went on his way, and the angels of God met him. 2 When Jacob saw them, he said, 'This is God’s camp.' And he called the name of that place Mahanaim." - This was the story when Jacob entered the land of Mahanaim. On his way to Canaan, Jacob thought he was going alone but when he opened his spiritual eyes, he saw that the armies of God were with him. Surrounding you are the armies of God. This is the blessing of the heavenly throne. How can we enjoy this? We can enjoy this through prayer. We who have the heavenly throne of God, through prayers, we can move the heavenly forces. Believe in this.
What happened to Jacob? Jacob who was trembling in fear of Esau, it was written in Genesis 33:4 "But Esau ran to meet him, and embraced him, and fell on his neck and kissed him, and they wept."- Something that Jacob didn’t imagine at all happened to him. Just a few moments ago, Esau was running after Jacob with armies to kill him. But when God intervened, this allowed Esau and Jacob to embrace each other as brothers and they both started weeping and reconciled. Through our prayers, the great blessing to transcend time and space will take place. Unimaginable things and works will happen through our prayers. If that is so, God will open the doors for us to shine the light to save nations.
2) The blessings of the 237 nations
God will open the path to save the world and all nations. When we look at the Bible, it always says, God of Abraham, God of Isaac, and God of Jacob. When you misinterpret this, you may think that these people were people of great faith but this was not what God was trying to say. These people weren’t people who had this great and unmoving faith. We can see that Abraham, Isaac, and Jacob were all people who were very lacking and possessed many flaws. But we can see that God guided and raised up these people so that God could fulfill His absolute covenant. What does this mean? It doesn’t matter how lacking or weak we are. If we are just inside the covenant, then God will guide, protect, and use us. Then, how must we head out? We need to see why God chose Abraham, Isaac, and Jacob. The reason is simple.
The reason is seen in Genesis 12:3 "I will bless those who bless you, And I will curse him who curses you; And in you all the families of the earth shall be blessed.” - “You” was referring to Abraham. This is showing God’s plan. God used Abraham and his sons to save all people and nations. God chose Israel so that Israel could save all people and nations. In order to fulfill God’s covenant, God allowed everything to take place through Israel. To save all nations, it is the same concept today.
That is why God said in Acts 1:8 “But you shall receive power when the Holy Spirit has come upon you; and you shall be witnesses to Me in Jerusalem, and in all Judea and Samaria, and to the end of the earth.” - In other words, God will use you to save 237 nations and that is why He gave you the covenant. When you are inside the covenant, then God will give you the blessing of the heavenly throne and the power to transcend time and space. Receive answers.
Conclusion
Hold onto Philippians 1:6 “Being confident of this, that he who began a good work in you will carry it on to completion until the day of Christ Jesus.” - For the sake of world evangelism, God has called you. For world evangelism, God will use you and allow this to be fulfilled no matter what. That is why God will continue to complete and sanctify you. Are you in problems or fear? God will solve all of that. Through you, may God’s plan be fulfilled. Receive answers.
Comments